De jaren 2000 – 2009

• De beslissingswedstrijd bij RSV tegen Wernhout gaat, in een ambiance van 1000 toeschouwers en veel spandoeken en vuurwerk, verloren met 0-1

Rondom de millenniumwisseling is er gemeentelijke onrust. Het bestuur last een buitengewone ledenvergadering in met als titel: ‘Gemeente trekt VES op het droge, maar laat VV Hoeven  verdrinken’. Ook politici en pers zijn aanwezig op deze vergadering. Probleem is dat de andere  voetbalverenigingen uit de gemeente voor al het onderhoud of vernieuwingen hun hand op  mogen houden bij de gemeente terwijl VV Hoeven, als geprivatiseerde vereniging, zelf alles op moet hoesten. Bovendien zijn er weinig vrijwilligers te vinden binnen de vereniging waardoor het bestuur zich genoodzaakt ziet hun posities beschikbaar te stellen tijdens de volgende  ledenvergadering. Twee trouwe vrijwilligers die er wel zijn, Wim Kerstens en Jan de Vugt zijn bekroond met een zilveren bondsspeld van de KNVB. Enkele jaren later ontvangt ook Piet Frijters een zilveren bondsspeld. Na Ger Musters is Johan Sulkers een jaar trainer geweest van Hoeven 1. Hij werd opgevolgd door Ad Kas. Het jaar 2000 was weer een jubileumjaar: De vereniging bestond 60 jaar! De volgende activiteiten zijn georganiseerd: Dropping met een disco-avond, feestavond en een loterij. Hoogtepunt was echter de vriendschappelijke wedstrijd Hoeven 1 – NAC 1.  Voor ongeveer 1000 toeschouwers eindigde dit duel in 1-11. Door de privatiseringsperikelen treed het voltallige bestuur af, alleen Cees Martens stelt zich herkiesbaar. Op een nieuwe buitengewone  algemene ledenvergadering in februari 2001 wordt een nieuwe bestuur gevormd. Cees Martens wordt benoemd als interim  voorzitter, al is interim een ruim begrip aangezien hij nu, anno 2015 nog steeds de voorzitter is. Ook trainer Ad Kas houdt het slechts een seizoen vol bij VV Hoeven 1, zijn opvolger is Richard van Oosterhout, die al jarenlang verschillende jeugdteams heeft getraind. De kantine wordt beheerd door een groep vrijwillige dames, waarvan Dimphie de Bont plaats neemt in de het bestuur. Een van de eerste taken van nieuwe voorzitter Cees Martens is enkele oudgedienden in het zonnetje te zetten. Cees Snepvangers, Wim Kerstens, Simon van Merode, Kees Dekkers, Co Tijs, Piet Kerstens en Leo van Nispen worden bedankt voor hun jarenlange inzet. Sportief gezien daalt Hoeven 1, na jaren van subtopper te zijn in de Vierde klasse, in 2004 af naar de Vijfde en laagste klasse. 11 augustus 2004 verliest Hoeven ook nog een echte clubman:  Wim Kerstens komt te overlijden. Er is ook nog goed nieuws: Sietske van Beckhoven heeft met veel enthousiasme een damesteam bij elkaar gekregen waardoor we weer kunnen genieten van damesvoetbal in Hoeven. Het eerste elftal weet in het seizoen 2004-2005 nipt niet te promoveren: Een beslissingswedstrijd bij RSV tegen Wernhout gaat, in een ambiance van 1000 toeschouwers en veel spandoeken en vuurwerk, verloren met 0-1. Richard van Oosterhout wordt na de zomer  opgevolgd door Ad Verheijen. Op 15 september 2006 verliezen we opnieuw een clubman:  terreinknecht Ad de Pijper komt te overlijden.

Johan de Bont is de nieuwe trainer van het eerste elftal en hij blijft in zijn eerste seizoen ongeslagen. Bizar genoeg is dit niet voldoende voor een kampioenschap, maar via de nacompetitie, met de  onbekende ploegen Teisterbanders en Heerewaarden promoveert Hoeven alsnog terug naar de  Vierde klasse, waar men de twee opeenvolgende seizoenen keurig eindigen op plaats 5 en plaats 2.