De jaren 1980 – 1989

Op 15 juni 1980 is het feest in de vereniging. VV Hoeven bestaat 40 jaar. De vereniging is in volle bloei, en dat is te merken aan de jeugdafdeling. Maar liefst 12 jeugdteams zijn er verbonden aan VV Hoeven, waarbij we zelfs een B- top en een C-top hebben. Hierdoor dreigt er een veldtekort. Er wordt ook steeds meer georganiseerd voor de jeugd, zo is de Sinterklaasavond voor de jeugd een groot succes, het Kompas zit afgeladen vol. De activiteitencommissie is sowieso erg actief op dit moment. Zo organiseren zij behalve het Sinterklaasfeest ook onder anderen het carnavalsfeest, bingo, een kraam op de braderie, een pupillenmiddag en een wedstrijd tegen de sponsors.  In het seizoen 1984-1985 komen de scheidsrechters van afdeling ZUID 1 op donderdagavond in Hoeven trainen, een traditie die tot op de dag van vandaag door gaat. Dit seizoen heeft ons  vlaggenschip het zwaar in de competitie en degradeert uiteindelijk weer terug naar de  onderafdeling. Vanaf dit moment kwam er een daling in het aantal jeugdleden. Volgens de  verslagen was dit vooral te wijden aan het hooliganisme in Nederland en de zware overtredingen die op tv te zien waren, het voetbal kreeg een slechte naam. In 1986 richten enkele seniorenleden een zaterdagteam op. Het team kende een behoorlijke valse start. Er staan veel verre uitwedstrijden op het programma en men behaalt slechts 1 punt met het veelzeggende doelsaldo van 14 voor en 159 tegen. Ook het eerste zondagteam zorgt voor veel problemen. Er worden veel gele en rode kaarten behaald en er zijn problemen met het bestuur. Een passage uit het jaarverslag: ‘Het is overigens wel als teleurstellend te moeten ervaren dat zo kort na het maken van –dachten wij- bindende  afspraken door enkelen binnen de selectiegroep niet worden nagekomen. Wie de schoen past trekt ze aan. Onthou 1 ding: Een gewaarschuwd mens telt voor twee!’ De familie Hoogers verlaat de  kantine, deze taken worden overgenomen door Geert en Nicolette Martens. Een seizoen later is de  rampspoed nog niet voorbij. Zowel Hoeven 1 als Hoeven 2 als Hoeven 3 degradeert. Er was  gelukkig ook nog positief nieuws: Het D-pupillentoernooi gaat internationaal en trekt veel ploegen uit verschillende landen.Het zaterdagteam stopt, zij hebben het slechts drie seizoenen volgehouden. Het seizoen 1989-1990 staat in het teken van het jubileum. VV Hoeven bestaat 50 jaar!  Het feestweekend kent tal van activiteiten zoals een jeugdkamp, een puzzeltocht, een jeugdwedstrijd tegen RBC, een feestavond met Reach en Huub Hangop en een reünie wedstrijd. Jan van Zitteren en Jan van Vlimmeren worden geëerd met een bondsspeld van de KNVB. Jan van Zitteren legt tevens zijn functie als voorzitter neer en wordt opgevolgd door Louis Janssen.  De afgelopen jaren hebben we ook afscheid moeten nemen van enkele echte clubmensen zoals Rien de Pijper en Jac Martens.