De jaren 1960 – 1969

In het nieuwe decennium was het echter nog niet gedaan met de sportieve vrije val van ons clubje. In 1960 vond het absolute dieptepunt plaats toen Hoeven zelfs uit de eerste klasse onderafdeling degradeerde. Vanaf 1961 moest er gespeeld worden in de tweede klasse van de onderafdeling  (Tegenwoordig kunnen eerste elftallen in onze regio niet meer in deze klasse terecht komen,  de Zesde klasse bestaat niet meer). Onze trots ploeterde door de West-Brabantse velden, zelfs tegen enkele tweede elftallen. Gelukkig duurde deze lijdensweg niet al te lang. Twee seizoenen later kon ons eerste elftal kampioen worden van deze klasse. In een beslissingswedstrijd diende echter  afgerekend te worden met het tweede elftal van Kaaise Boys uit Fijnaart. Half Hoeven was  uitgelopen richting Standaardbuiten om de wedstrijd met eigen ogen te aanschouwen. Lang stond het 1-1, maar enkele minuten voor tijd kon Hoeven juichen toen ‘Napke’ van Vlimmeren de  blauwhemden op 2-1 schoot. Het feest dat volgde was redelijk kleinschalig. Het grote feest werd enkele jaren later gevierd, en wel in 1965. Dit was het jaar dat de vereniging haar 25-jarig jubileum vierde.

Zilveren jubileum

Het zilveren jubileum werd in juni 1965 groots gevierd. Het begon nog sober met een heilige mis. Daarna tijdens de drukbezochte receptie en de feestavond in café Sport was het een groot feest. Het dorp raakte langzaam maar zeker besmet met het R.K.V.V. Hoeven virus. In de jaren die volgde steeg het ledenaantal explosief. Er was echter maar een speelveld, waar tevens op getraind werd, en dat raakte overbelast. Het bestuur drong bij de gemeente aan op een extra veld. Tot die tijd was men gedwongen een tijdelijke ledenstop te houden. In 1966 werd er begonnen met het uitgeven van een heus clubblad: De Blauw-witter. Ondertussen speelde het eerste elftal in de eerste klasse  onderafdeling prima mee in de subtop. Tegenstander kwamen met knikkende knieën naar ons dorp, Vanwege deze positieve reclame en het grote aantal aspirant-leden besloot de gemeente tot de aanleg van een extra veld. Nu was de vereniging niet meer te stoppen. Mede hierdoor werd in 1967 begonnen met pupillenvoetbal in Hoeven voor de allerkleinsten. In 1968 is begonnen met de aanleg van het sportpark zoals het er tot vorig jaar enkele decennia bij gelegen heeft. De vereniging telde toen 3 senioren- 4 jeugd- en 2 pupillenelftallen. In dit jaar is dan ook gestart met een  jeugdcommissie met Piet van de Broek, Thijs Punt, Jan Zagers, Sjaan Kannekens en Jan Schrauwen. Zij bekommerden zich om de jeugd en organiseerden onder anderen een jaarlijks pupillentoernooi.