De jaren 1940 – 1949

oude fotoKampioenschap Roosendaalse jeugdcompetitie seizoen 1942-1943
Achterste rij vlnr.  : S. Embregts, B. van Oosterhout, W. Krijnen, J. van Oosterhout en K. Dekkers
Middelste rij vlnr. : R. Krijnen, H. Dekkers en H. van Oosterhout
Voorste rij vlnr.     : K. Dam, N. Dingenouts en P. Jansen

Zaterdag 15 juni 1940. Nederland is in de ban van de tweede wereldoorlog. Het leger van Hitler is inmiddels de baas in Nederland. Na de gewelddadige verovering van ons land lijkt de rust  wedergekeerd, maar iedereen beseft dat dit slechts van tijdelijke aard zal zijn. Toch probeert men het dagelijkse leven weer op te pakken. Zo ook in Hoeven. Jongeren slenteren op zondag verveelt over straat of gaan voetballen bij verenigingen in de buurt. Dit is voor enkele Hoevenaren een doorn in het oog. Vandaar dat op deze bewuste dag in het Patronaatsgebouw een vergadering wordt gehouden over een nieuw op te richten voetbalclub in Hoeven: H.V.V. Meteen melden zich 35 leden aan die bereid zijn het contributiegeld van 10 cent per week op te hoesten. Onder toeziend oog van kapelaan Verhagen wordt het bestuur gekozen. Rien de Bruyn, Toon Roovers, W. de Vugt, Piet Nelissen, Bart Korsmit, Christ Vergouwen en Toon Manniën vormen de leiding van H.V.V. Ook de locatie is zo gevonden. Op het terrein van Merijntje van Oosterhout (Waar nu de Parrestee staat) werd een speelveld aangelegd. Het cafe diende meteen als kantine. Het geld kwam bij elkaar via een donateurschap en een loterij en dit slaagde glansrijk. Er kon gevoetbald worden! H.V.V. werd met twee elftallen ingedeeld in de Noord-Brabantse Voetbalbond Bisdom Breda en de eerste jaren liepen naar behoren. Toen de oorlog in Nederland steeds heviger werd kon de  voetbalcompetitie niet langer stand houden. Ook H.V.V. mistte een groot aantal spelers die  ondergedoken zaten of, nog erger, naar Duitsland moesten om te gaan werken. De overige leden wilden echter wel blijven voetballen en er werd een onderlinge competitie opgericht met clubs uit de buurt. Het tekort aan spelers deed zich echter nog steeds merken, getuige ook deze anekdote: ‘In de competitie 1943-1944 kon men nog maar amper een elftal op de been brengen. Zo kon het gebeuren dat de penningmeester, de heer Christ Vergouwen, nog eens een keer mee moest doen in een wedstrijd te Standdaarbuiten. Hij zou een bak bier krijgen als hij een doelpunt zou maken. Op het einde van de wedstrijd was hem dat bijna gelukt. Hij kwam alleen voor de keeper, maar was toen zo moe dat de bal naast het doel rolde’. De uitwedstrijden zijn een ware beproeving, met twee man op een fiets met houten banden. Meestal waren de spelers al moe voor het duel begon. Na de oorlog kwamen vrijwel alle oude spelers weer terug.

De club schreef zich in bij de K.N.V.B. onderafdeling Noord-Brabant en veranderde de naam in R.K.V.V. Hoeven. Ook aan de jeugd werd gedacht. Twee jeugdelftallen werden ingeschreven.  Het eerste elftal had in Ko Thijs een persoon gevonden die de trainingen wilde verzorgen, hij werd tevens aanvoerder. Het werd een gouden greep. In 1947 vierde Hoeven dan ook het eerste  kampioenschap in de historie met een overwinning in Ulvenhout bij UVV. Promotie naar de Vierde Klasse was een feit en dit werdgevierd in Hoeven.De jaren die volgden waren ploeteren voor Hoeven. De accommodatie moest opgeknapt worden van de K.N.V.B. en in de competitie bungelde Hoeven onderin. In 1949 leek degradatie een feit toen Halsteren in blessuretijd een penalty mocht nemen.  Hoeven had een punt nodig en bij de stand van 1-1 werd dit buitenkansje door een Halsteren speler over geschoten. In cafe Sport van Rien van Oosterhout bleef het daarna nog lang onrustig.

Kampioenselftal R.K.V.V. Hoeven 1947Kampioensfoto R.K.V.V. Hoeven seizoen: 1946-1947
Achterste rij staand vlnr.  :  Scheidsrechter uit Breda, J. van den Oever, G. de Vugt, T. Manniën, M. Korsmit(Secretaris), W. de Vugt, J. van Vlimmeren, P. de Bruin(Voorzitter) en C. Vergouwen(Penningmeester)
Voorste rij staand vlnr.     :  D. Vogelaars, K. Dekkers, P. Jansen, K. Thijs, P. Marijnissen, K. Hoefnagels en H. Dekkers
Achterste rij zittend vlnr. :  T. van Peer, K. Bakkers en R. Martens